Geen Google advertenties meer aan de rechterkant. Wat zijn de gevolgen?
Google vertoont niet langer advertenties aan de rechterkant van de zoekresultaten. Wat zijn de gevolgen voor uw Google AdWords campagnes?
Google is op vrijdag 19 februari gestart met het uitrollen van een ingrijpende wereldwijde update. Deze keer geen update die een impact heeft op de organische zoekresultaten, maar een update binnen de weergave van advertenties.
Google vertoont namelijk niet langer advertenties aan de rechterkant van de zoekresultaten. Bij zeer commerciële zoekopdrachten (zoals bijvoorbeeld laptop kopen) worden er nu ook niet langer 3, maar wel 4 advertenties vertoond. Onder de organische zoekresultaten kunnen er nog steeds tussen de 1 en 3 advertenties worden vertoond.
Met deze update zorgt Google ervoor dat de zoekresultaten op desktop meer gaan lijken op de mobiele zoekresultaten, waar ook enkel bovenaan advertenties te zien zijn.
Vorige week waren de advertenties nog zowel boven, rechts van als onder de organische zoekresultaten te zien, nu is er echter een gapend leeg gat aan de rechterkant, met uitzondering van Product Listing Ads (Google Shopping) en advertenties uit de Knowledge Panels.
Google is al sinds 2010 aan het testen met het vertonen van een extra advertentie bovenaan. Dankzij deze update worden nu standaard 4 advertenties vertoond voor zeer commerciële zoekopdrachten.
Er wordt online in het wilde weg gespeculeerd wat de reden is achter deze drastische update. Het is wel bekend dat Google al langer streeft naar meer relevante zoekresultaten voor gebruikers en betere resultaten voor adverteerders. Deze update past dan ook in dit plaatje. Het lijkt volgens velen echter vooral een middel om hun omzet te verhogen. Waarmee ze het gat aan de rechterkant gaan opvullen blijft voorlopig ook nog een raadsel.
Bedrijven die vandaag voor een groot deel van hun resultaten afhankelijk zijn van Google gaan spannende weken tegemoet. Houd zowel uw AdWords campagnes als uw organisch verkeer goed in de gaten.
Op korte termijn zullen advertenties met een gemiddelde positie van 5 of lager zeker en vast een daling zien in het aantal vertoningen. Hierdoor zal u ook een daling opmerken in het verkeer op uw website en conversies via SEA.
Op lange termijn zal de CPC of kost per klik van advertenties stijgen doordat iedereen nu concurreert voor dezelfde 3 of 4 topposities bovenaan.
Deze update kan ook een impact hebben voor bedrijven die veel resultaten halen uit de organische zoekresultaten doordat bij commerciële queries de inhoud boven de fold vooral gericht is op advertenties en de organische resultaten bijgevolg naar beneden worden gedrukt. Daarom is het nu nog belangrijker om in te zetten op SEO om toch zo hoog mogelijk te verschijnen in de organische resultaten.
Er zijn gelukkig nog heel wat manieren om de impact van deze update te beperken. We sommen ze hieronder even op:
- Investeer tijd in het optimaliseren van uw AdWords campagnes en streef naar meer kwalitatieve en relevante advertenties. Dit zorgt ervoor dat de kwaliteitsscore van uw advertenties de hoogte in gaat en hierdoor zal u een betere positie krijgen in de advertentieresultaten.
- Zet meer in op SEO en content en probeer dankzij de organische zoekresultaten het verkeer en de conversies op uw website te stimuleren.
- Optimaliseer uw website en landingspagina’s en maak ze gebruiksvriendelijker, zodat u ondanks het kleinere aantal klikken op uw advertenties toch een groter aantal conversies kan bereiken.
- Heeft u een webshop? Maar dan zeker gebruik van Google Shopping campagnes (Product Listing Ads). Deze advertenties verschijnen namelijk nog steeds aan de rechterkant.
- Investeer ook in branding. Gebruikers zijn sneller geneigd om op een advertentie van een sterk en bekend merk te klikken. Hierdoor stijgt de CTR van uw advertentie en als gevolg ook de positie ervan.
Schrikt deze update u toch af en zoekt u hulp voor het beperken van de impact op uw Google AdWords campagnes? Onze marketeers adviseren u graag!