De SEO trend van dit jaar: User Experience

4 min.

De Googlebots worden steeds slimmer en vragen op regelmatige basis een verandering van uw SEO-aanpak. User experience zal hier de komende jaren een grote rol in spelen.

User experience

Naast design speelt user experience ook een belangrijke rol in online marketing. Google lanceert ieder jaar enkele updates in de ranking factoren die de positie van uw website bepalen in de zoekmachines. Wij vermoeden dat er de komende jaren enkele belangrijke onderdelen prioritair zullen zijn in de planning van Google.

Het hoofddoel van Google is: “De gebruikers zo snel mogelijk voorzien van hoogkwalitatieve en vooral relevante informatie.” Daarom zijn wij ervan overtuigd dat de ranking factoren die te maken hebben met user experience (UX) de komende jaren sterker zullen doorwegen.

2016 zal voornamelijk draaien rond de gebruiksvriendelijkheid van een website. Crawlrobots blijven natuurlijk robots en kunnen een design niet op dezelfde manier ervaren zoals een persoon dat doet, maar ze zijn ondertussen al geavanceerder dan voordien en kunnen a.d.h.v. verschillende factoren toch weten hoe gebruiksvriendelijk de website is en hoe de bezoeker de website ervaart.

Hieronder bekijken we enkele belangrijke factoren waar Google volgens ons nog meer belang aan zal hechten in 2016.

Pagina snelheid

Naast de bezoeker, straft Google u ook af indien uw webpagina te traag laad. Dit is al sinds 2010 gekend, maar hoe sterk de factor doorweegt, is uiteraard enkel en alleen gekend door Google. Indien de pagina te lang nodig heeft om te laden, wijst dat op een slechte gebruikerservaring. Het is dus goed mogelijk dat de paginasnelheid in de toekomst steeds meer zal doorwegen als ranking signaal voor SEO.

Breadcrumbs

Het toevoegen van breadcrumbs heeft ook een positieve invloed op uw zoekpositie. Breadcrumbs geven aan dat uw website heel gebruiksvriendelijk is. Het maakt navigeren door de website veel gebruiksvriendelijker. De bezoeker en Googlebot weten onmiddellijk waar in de website ze zich bevinden. Ook als de bezoeker de vorige pagina eens wilt bekijken kan dit met 1 klik. Op dit moment is dit niet de meest invloedrijke factor maar het draagt wel bij tot een positieve gebruikerservaring. Daarom denken we dat deze feature in de toekomst zwaarder zal meetellen als ranking signaal.

Mobielvriendelijk design

Niet mobielvriendelijke websites worden sinds de Mobilegeddon update in April 2015 afgestraft in de mobiele zoekresultaten. Hoewel de update niet de grote indruk heeft nagelaten die men eerst vreesde, zou het wel eens kunnen dat Google vindt dat iedereen genoeg tijd heeft gehad om zijn/haar website responsive te maken. Wereldwijd gebeuren meer dan de helft van de zoekopdrachten via mobile en dit blijft maar stijgen. Hierdoor zijn we er van overtuigd dat deze factor nog harder zal doorwegen en niet mobielvriendelijke websites zullen verdwijnen uit de mobiele zoekresultaten.

Relevante content

Ook in 2016 zal content één van de grootste factoren zijn die de zoekpositie bepaalt. Daarbovenop is het belangrijkste onderdeel binnen user experience dat u uw bezoeker onmiddellijk de informatie kunt voorschotelen waar hij of zij naar op zoek is. Relevantie is hier het sleutelwoord en we veronderstellen dat er binnenkort ook nieuwe ranking factoren geïntroduceerd zullen worden die de relevantie van uw content bepalen.

Bv. Een bezoeker komt d.m.v. een zoekopdracht op u website maar drukt onmiddellijk op vorige omdat hij/zij niet de juiste informatie vindt. Dit fenomeen wordt “Pogo-sticking” genoemd. Deze gebeurtenis is een mogelijke indicatie dat uw content niet relevant is voor het gezochte zoekwoord.

Uiteraard wil Google vermijden dat uw concurrent bovenstaande actie 100x herhaald totdat uw website niet meer verschijnt in de zoekresultaten. Om dit tegen te gaan worden dergelijke scenario’s dan ook ingebouwd in het algoritme.

Conclusie

Door met bovenstaande elementen rekening te houden verbetert u niet alleen de algemene ervaring voor uw bezoeker maar het zorgt ook nog eens voor een hogere zoekpositie in de zoekresultaten. Optimaliseer uw website dus niet alleen om meer conversies binnen te halen maar ook voor een betere klantervaring. Maak gebruik van een intuïtieve navigatiestructuur, hou het visueel aantrekkelijk en zorg voor relevante content.