7 stappen naar Facebook remarketing succes
Tijdens het surfen op websites komen steeds gepersonaliseerde banners of advertenties voorbij van hetzelfde product, en dat is zeker geen toeval!
Remarketing of retargeting. U kent het wel, u zoekt een bepaald product op maar beslist om het niet te kopen. Tijdens het surfen op websites komen steeds gepersonaliseerde banners of advertenties voorbij van hetzelfde product, en dat is zeker geen toeval.
Ook op Facebook zult u de gesponsorde advertenties al gezien hebben aan de rechterkant van de pagina. Sinds kort komen nu ook reclameblokken voorbij in het nieuwsoverzicht, zelfs van merken of producten die u niet “leuk” vindt. Het aanbieden van Facebook remarketing is zeker een slimme zet en kan heel wat voordelen opleveren voor beide partijen.
Sociale media is vandaag de dag de ‘place to be’ voor adverteerders. Door de komst van de smartphone en de tablet kunnen consumenten altijd en overal online zijn. Sindsdien zag Facebook het aantal dagelijkse bezoekers stijgen, net als het aantal bezoeken per dag. Dus lijkt deze vorm van adverteren interessant om consumenten te benaderen.
Deze manier van adverteren vraagt om een strategie. Bedenk eerst en vooral het doel van de campagne. Wie wilt u bereiken? De bezoekers die tijdens een (koop)proces afhaken, zij die ooit al aangekocht hebben of een bepaalde actie gedaan hebben op de website, of wilt u simpelweg meer traffic naar de website? Zorg voor een duidelijke afbakening van het doel en de doelgroep.
Eens de strategie uitgedacht is, kan men aan het werk. Adroll en Adcrowd zijn gebruiksvriendelijke platformen voor Facebook remarketing. Bij deze twee systemen krijgt u zelfs een gratis advertentie budget bij een proefabonnement. In enkele eenvoudige stappen kan men met deze tools snel campagnes opstellen en lanceren. Hierbij kunt u adverteren op de nieuwsfeed van de gebruiker of aan de rechterkant van de pagina.
Om een voorbeeld te geven, doorlopen we het proces bij het opstellen van een campagne met Adroll aan de hand van een proefaccount.
Doelgroep kiezen
Eerst en vooral moeten we een doelgroep kiezen. Graag willen we mensen bereiken die op het contactformulier van www.duo.be terechtkomen, maar deze niet ingevuld hebben.
Smartpixel code
Voordat je de campagne ingeeft in de tool, is het handig om eerst de Smartpixel code in te voeren op uw website. Deze gegeven code moet voor de </body> tag van elke pagina komen. Pas wanneer deze functie geactiveerd is, zal het mogelijk zijn om de campagne te lanceren.
Campagne bepalen
De volgende stap is om te bepalen welk soort campagne opgezet zal worden. Voor deze post hebben wij besloten om te kiezen voor de “Retargeting in News Feed”, al zijn de stappen voor “Retargeting on Facebook” exact dezelfde.
Vervolgens zijn er enkele stappen te doorlopen om een campagne op te zetten:
Campagne settings
In onderstaand screenshot worden de naam, het wekelijks budget (in dollars), de start- en einddatum van de campagne en de locatie bepaald. Met de locatie kunt u kiezen of de advertentie wereldwijd getoond mag worden, of enkel in de geselecteerde landen.
Gezien wij ervoor kiezen om onze advertentie enkel te tonen aan bezoekers die ons contactformulier niet ingevuld en verstuurd hebben, moet we dit gaan ingeven binnen de settings. Het is dus belangrijk om de doelgroep duidelijk af te bakenen.
Advertenties toevoegen
Nu kan de advertentie opgemaakt worden. U kiest de afbeelding, voert een titel en tekst in, en een boodschap als u - zoals in het voorbeeld - kiest voor een bericht in het nieuwsoverzicht.
Overzicht en lancering
De laatste stap geeft een overzicht van de ingevoerde gegevens en de betaalmethode. Eens de betaling voltooid is, kan de campagne probleemloos gelanceerd worden en zal de advertentie verschijnen in het Facebook nieuwsoverzicht van bezoekers die het contactformulier op de Duo website niet ingevuld en verstuurd hebben.
Zo snel kan een Facebook remarketing campagne dus op poten gezet worden. Nochtans gebruiken weinig bedrijven deze eenvoudige tools om te adverteren. Door het kleine aantal bedrijven die er momenteel aan de slag mee zijn, zal u een lage kost per klik betalen.
Want vergeet niet, sociale media is de manier om uw consumenten te bereiken. Dus begin er nu meteen aan!