Conversion rate optimalisatie
Wat is Conversion Rate optimalisatie (CRO)
Conversion rate optimalisatie of CRO is de optimalisatie van de hoeveelheid conversies. Zo ver was u waarschijnlijk ook geraakt. Concreet is dit het eenvoudigste uit te leggen met de alom bekende ‘funnel’ of trechter. Stel je hebt 1000 mensen die uw website bezoeken, 100 daarvan klikken door naar een detailpagina en vragen meer informatie over product (prospects). 10 daarvan zullen echte leads zijn. 1 persoon koopt ook echt uw product aan. Per fase heb je dus een conversie rate van 10% (CRO = 10%).
Stel je voor dat we deze ratio omhoog krikken naar 20 % (hoera, een stijging met 10%!), dan krijg je voor elke 1000 bezoekers, 200 prospects, 40 leads en uiteindelijk 8 sales. Dat leest u goed, een stijging met 800 (!) procent. Ook al is dit een puur theoretisch voorbeeld, toch toont het aan dat conversie optimalisatie zeker niet te verwaarlozen is. Met een “kleine” stijging van CRO kan de omzet exponentieel meer stijgen.
Hoe begint u met CRO?
Wat je aan de hand van verschillende testen eigenlijk probeert te doen is te weten komen welke logica een gebruiker volgt. Die logica is niet steeds voor de hand liggend. Zo maken we (als mens) veel beslissingen top of mind die niet altijd even rationeel logisch zijn. Denk hierbij aan de kracht van iets dat “gratis” is (onweerstaanbaar). Een goed boek hierover is Predictably Irrational van Dan Ariely
A/B testing
De meeste voor de hand liggende manier om die logica te weten te komen, is door gebruik te maken an A/B testen. A/B testen op je website wil zeggen dat je een deel van de website aan een groep gebruikers toon waarbij er een lichte variatie is, de rest krijgt de originele website te zien. Bijvoorbeeld: je zet een knop in een ander kleur, of op een andere plaats. Dan meet je het verschil van conversies tussen de ene en de andere versie.
Emoties van de gebruiker
Een andere manier is om in te spelen op de emoties van de gebruiker. Ze zullen geen online cloud storage abonnement nemen omdat het “veilig” is, maar eerder voor een online backup die als doel heeft “uw herinneringen altijd te bewaren”. Je maakt het voor de gebruiker concreet (welk effect zal mijn product op hun leefwereld hebben) en je speelt in op hun emoties (je wil dat toch niet meemaken, al je foto’s kwijt!)
“People don’t remember what you said, they remember how you made them feel.”
Geef de gebruiker geen afleiding
Verder is het belangrijk om zo weinig mogelijk afleiding te geven aan de gebruiker. Zorg er voor dat de enige weg die hij/zij kan volgen, de weg is die u wilt dat hij/zij volgt. Geef tijdens het check-out proces bijvoorbeeld niet de mogelijkheid om naar een andere website door te linken, want dan bent u de gebruiker zeker kwijt. Maak het eenvoudig en duidelijk.
“Distraction is the enemy of conversion”
Hoe moet het nu verder?
Er zijn een hele hoop manieren om de flow van de gebruiker te meten en te weten te komen. Er bestaan allerhande tools om hier enorm veel inzicht in te krijgen, die vaak eenvoudig te implementeren zijn. Vraag is dan niet hoe je het doet, maar eerder wat je er dan mee moet. Als je op een berg van data zit is het belangrijk om hier de juiste elementen uit te halen. Dit is iets waar we u natuurlijk graag bij willen helpen.