De opvolger van Google Analytics: Universal Analytics

3 min.

Deze nieuwe versie van Google Analytics brengt enkele vernieuwingen met zich mee die zeer interessant zijn voor de online marketeer. Lees hier wat deze vernieuwingen zijn.

Wat zijn de vernieuwingen die Universal Analytics met zicht meebrengt?

Sinds begin april 2014 is Universal Analytics uit bèta. Deze nieuwe versie van Google Analytics brengt enkele vernieuwingen met zich mee die zeer interessant zijn voor de online marketeer. Remarketing, offline metingen en cross-device rapporten zijn enkele voorbeelden van mogelijkheden. En dat zijn slechts een handvol nieuwe features. We schetsen kort een beeld van de belangrijkste vernieuwingen waarbij de aandacht vooral gericht wordt op multi-devices en het bezoekersgedrag.

Remarketing

Dankzij display functionaliteit zal remarketing vanaf nu ook via Universal Analytics mogelijk zijn. Als gebruiker kun je verschillende lijsten opgestellen om online marketingcampagnes nog specifieker af te stemmen op de behoeften van de klant. De segmenten kunnen geavanceerd opgebouwd worden in Universal Analytics en vervolgens geïmporteerd worden in Google Adwords. Het bespaart werk, en resultaten kunnen onmiddellijk gemeten worden. 

Demografische- en interesserapporten

Demografische gegegevens en interesses kunnen nu ook in rapportages gegoten worden. Zo krijg je inzicht van welke klantgroepen belangrijk zijn voor de website of welke soort klanten voor de meeste conversies zorgen. Van zodra er een link is, is het mogelijk om bepaalde bezoekersgroepen via een aangepaste remarketingcampagne te bereiken, zoals we al besproken hebben.

User ID-control en cross-devicerapporten

Er wordt ook gewerkt met een user ID control. In plaats van 4 cookies, wordt er nu nog maar één gebruikt. Hiermee ziet Google Analytics bezoeken vanaf verschillende devices zoals desktop, smartphone en tablet door eenzelfde persoon als een unieke bezoeker. Door een interactie zoals een login of registratie- kan een user ID toegekend worden aan de gebruiker. Met deze functie zal het ook mogelijk zijn om cross-device rapporten op te stellen die de het bezoekersgedrag vanaf meerdere apparaten beter in beeld brengt.

Offline gegevens meten

Samen met een user ID kunnen we via universal analytics zowel online en offline gegevens meten van onze klanten. Het measurement protocol is een technische functie die data verzamelt en verwerkt om een overzicht te geven van alle aankopen, zowel via webshops als in de offline winkels.

We lichten hierbij slechts een klein tipje van de sluier betreffende de nieuwe features van Universal Analytics. Heeft u nog vragen of wenst u meer informatie, aarzel niet om Duo te contacteren.