Google Analytics filtert referral spam automatisch
Google werd al een tijdje geteisterd door referral spam maar tot op heden was er nog steeds geen officiële oplossing hiervoor. In het begin bleef de vervuiling van uw statistieken beperkt maar sinds vorig jaar kwam het een echte plaag. Het probleem is ondertussen al 3 jaar gekend maar het lijkt erop dat Google sinds kort eindelijk voor een automatische oplossing gezorgd heeft.
In Google Analytics kunt u filteren op het medium waarvan een persoon uw website bezoekt. Een referral is een bezoeker die via een andere website naar uw website wordt gestuurd doordat uw URL er op vermeld wordt.
Bij referral spam zijn dit bots die zogezegd naar uw website komen, dit wordt zo vermeld in uw Google Analytics statistieken maar eigenlijk bezoekt er niemand uw website en staat uw URL er ook niet op. Deze bots worden ook wel ‘ghost referrals’ genoemd.
Voordien moest u al deze websites uit uw statistieken handmatig filteren wat toch een hele taak was om dit up-to-date te houden. Iedere dag kwamen er nieuwe bij waarbij u, bij wijze van spreken, meer bezig bent met het filteren van spam dan het analyseren van uw statistieken en dit is uiteraard de bedoeling niet.
in de gewone statistieken zijn deze websites er vanaf nu automatisch uitgefilterd. Hoe Google dit gedaan heeft is nog niet bekend maar voor alle online marketeers is dit alleszins een vroeg paasgeschenk.
We weten dat aanpassingen van Google Analytics niet retroactief werken. Dat wil zeggen dat de statistieken voor de update nog steeds spam bevatten maar vanaf nu worden alle cijfergegevens wel correct weergegeven.
Het is dus mogelijk dat u hierdoor een daling ziet in bezoekers. Dit is positief want nu heeft u een correct beeld over het bezoekersaantal op uw website. (Tenzij de daling een andere oorzaak heeft)
Hoewel de update nog niet officieel gecommuniceerd is door Google, kunnen we inderdaad wel het resultaat zien. In de maand januari was er duidelijk nog referral spam te zien in de statistieken van enkele accounts maar sinds maart en zelfs februari zien we hier geen spoor meer van.
Wij zijn alleszins heel blij met het resultaat. We hopen dat de bots hier geen workaround rond vinden maar indien dit wel het geval is, hebben we vertrouwen dat Google dit probleem onmiddellijk opneemt en oplost.