Make it fly zwaait af naar Brighton voor hét SEO-event van het jaar
Elk jaar in oktober trekken duizenden mensen naar Brighton. Komen zij de befaamde pier bezoeken en genieten van een lekkere hap fish and chips? Misschien. Maar wat zeker is, is dat zij allen de BrightonSEO conferentie komen bijwonen. Dit jaar mochten SEO-lovers (en ook digital marketeers) Sara en Astrid daar absoluut niet in ontbreken!
Net zoals elk fantastisch idee, begon BrightonSEO met een frisse pint in een pub. Kelvin Newman en enkele andere SEO’ers vroegen zich af of het geen geweldig initiatief zou zijn om SEO-lovers samen te brengen. Want, geef toe: hoe fijn is het om met anderen over je passie te sparren en tot nieuwe inzichten te komen?
En zo geschiedde. De eerste kleinschalige editie vond in 2000 plaats en ondertussen is BrightonSEO stevig uit zijn voegen gebarsten. BrightonSEO is ontpopt tot hét walhalla voor SEO’ers en dit jaar vond de 22ste editie plaats.
Ochtendstond heeft goud in de mond! Opdat we zeker niks zouden missen van onze eerste BrigtonSEO, vertrokken we voor dag en dauw richting de luchthaven van Brussel.
De verre reis naar het uiterste zuiden van de UK verliep echter niet zonder slag of stoot. Denk maar aan een gecancelde vlucht, vertraging, overvolle bagageruimte, een baan trachten te vinden door het eindeloze King’s Cross station,... Dit kon ons plezier niet drukken en gelukkig stonden de alom charmante UK’ers ons steeds te woord. We waren telkens weer snel op weg.
Eenmaal aangekomen konden we nog genieten van een heerlijke avondwandeling op de magnifieke Brighton-pier (geloof de boekjes maar: het is een aanradertje!), met uitzicht op de kleurige avondzon die in de zee weerkaatste. En die zee, ja... Die ging door de stevige wind nogal woest te keer. We kunnen dus volmondig bevestigen: ja, ook in Brighton smaakt de zee zout!
Na een smakelijke hap vegan fish & chips, doken we op tijd en stond onder de wol. Laat BrightonSEO maar komen.
Ken je dat gevoel wanneer je voor het eerst in Disneyland binnenwandelt? Je ziet alle attracties, de shops, enthousiaste gezichten om je heen… Dit is het gevoel dat je krijgt wanneer je voor het eerst - als SEO-fanatiekeling of course - binnenwandelt bij BrightonSEO. Er waren dit jaar weinig tot geen Belgen aanwezig op dit fantastische evenement, buiten wijzelf en de heren van WiSEO. Lees hier hun verslag!
Een heleboel sprekers stonden paraat om hun inzichten over deze geweldige digitale marketingtak te delen.
We delen graag onze key learnings met jullie!
Mits je het goed aanpakt natuurlijk. Areej AbuAli, Dan Taylor en Luke Carthy deelden interessante inzichten over hoe zij de (soms frustrerende) combinatie van SEO en e-commerce aanpakken. Ze laten je stilstaan bij de belangrijke vragen:
- hoe bepaal je de prioriteiten in je todolijst van optimalisaties?
- is het écht nodig om élke pagina in je e-commerce webshop te laten indexeren?
- wat moet zéker on point zijn in je webshop en geïndexeerde pagina’s?
Google heeft websites en pagina’s genoeg te indexeren: maak het deze zoekmachine gemakkelijk door je belangrijkste pagina’s op een gouden serveerblaadje te presenteren. Pagina’s die geen waardevolle toevoeging hebben tot jouw business, kunnen geschrapt worden in de SERP.
De meest recentste core update van Google werd regelmatig vermeld: “Helpfull Content Update”. De "Helpful Content Update" is een algoritme-update van Google die helpt inhoud te belonen die gebruikers een fijne ervaring geeft.
Hou steeds in het achterhoofd dat Google zijn gebruikerservaring voorop zet: goede en waardevolle content voorzien is hier een belangrijk onderdeel van.
“Maak het verschil voor je gebruikers én je business”, zeggen Steph Naylor en Araminta Robertson. Schrijf één waardevolle blog die de nodige leads kan binnen brengen, in plaats van 8 nietszeggende blogposts die louter wat verkeer op de website zullen voorzien. Doe dit door je onderwerpen op een goede manier te kiezen:
- Zoekwoordonderzoeken zijn handig, maar wat als er slechts weinig zoekverkeer op deze termen te vinden zijn? Dan dien je andere bronnen aan te spreken: site search, Quora, Answer the public, social media,... zijn slechts enkele voorbeelden.
- Blogberichten schrijven om je doelgroep in fase van awareness aanspreken kan goed zijn, maar het brengt je niet altijd de gewenste leads op. Tackle net de onderwerpen en vragen waar je doelgroep mee zit!
Sustainability in search is on the rise.
Monet Blake heeft voor haar BrightonSEO-talk een geweldig onderzoek op poten gezet. De dagen van fashiongiganten zoals Shein (waar je slechts voor 5 euro een gloednieuwe garderobe kunt inkopen) zijn geteld.
Gebruikers zijn steeds meer op zoek naar duurzame alternatieven, ook voor hun kleerkast. Google draagt hier zijn steentje aan bij door tweedehandskleding te highlighten in hun zoekresultaten.
Ben je business-owner van een online kledingzaak en wil je het opnemen tegen de online giganten? Zoek hun zwakke plekken zoals trage laadsnelheid, en zet hierop in.
Is het tijd om een andere carrièreswitch te maken? Met de komst van AI (Artificial Intelligence) zou je haast denken van wel. De eerste stappen zijn gezet richting het automatisch schrijven van content en automatisatie van technische SEO vereenvoudigt ons werk.
We zijn ervan overtuigd dat deze technologie in sneltempo zal ontwikkelen en we dit goed in de gaten moeten houden. Betekent dit echter het einde van onze carrière? Ah, wij zien het niet zo somber in. AI kan een fantastische aanvulling zijn op onze passie en zal het onze grenzen stevig doen verleggen.
Als kers op taart, bracht Krista Seiden een talk op het einde van de eerste BrightonSEO-dag over de intrede van Google Analytics 4. Voor ons voelde het toch een klein beetje aan als je superheld voor het eerst in het echt zien.
Jaren terug bestudeerden we namelijk met veel interesse de heldere instructievideo's van Universal Analytics, gegeven door Krista. Zij die ons tijdens BrightonSEO een quick tour gaf in GA4: wat een cadeau!
De eerste editie, voor ons althans, smaakt naar meer. Met een hoofd boordevol inspiratie en ideeën was het tijd om terug te keren naar ons Belgenlandje. De terugreis verliep gelukkig wat vlotter dan de heenreis.
Onze key learnings voor Brighton?
- No Catch is een fantastische plek voor vegan fish & chips
- Print je badge op voorhand uit
- De biertjes zijn niet om over naar huis te schrijven, kies dus voor een wijntje
- Neem zeker deel aan de netwerk events
- Wees op tijd om een zitplekje te bemachtigen in de zalen
- Bestel je drankjes tijdig, want om 22u30 is het voor sommige cafébazen welletjes geweest
Alvast een voorproefje vooraleer je richting Brighton vertrekt? Een overzicht van alle presentaties kan je hier terugvinden.
Brighton, see you next year!
"Events als BrightonSEO houden ons scherp, een kans die we met plezier grijpen."
en SEO specialist