Naar het hart van de consument met een crossmediale strategie.
De digitale revolutie heeft ons stevig in zijn macht. Ieder van ons is uitgegroeid tot een digitale superconsument. We gaan steevast op zoek naar naadloze winkelervaringen, waarbij de grens tussen de online- en offline wereld steeds dunner wordt. Je herkent het vast en zeker. Wanneer je smartphone zijn laatste adem uitblaast en je absoluut geconnecteerd wilt blijven in deze digitale wereld, voel je de nood naar een nieuwe smartphone vrijwel meteen naar boven komen. Je doorzoekt het internet, leest online reviews, leert de interface van je favoriete toestel kennen in een winkel naar keuze, vraagt er uitgebreid advies en beslist finaal om het toestel al dan niet online of offline aan te kopen.
De moraal van het verhaal: een fysieke business zonder digitaal verhaal werkt niet, maar ook omgekeerd werkt een digitale business zonder fysieke touchpoints niet langer. Hoog tijd om een andere weg in te slaan en superieure waarde te creëren voor je klanten.
The next horizon will be deep integration of the physical and interactive worlds. The future of online is offline.
Net zoals Amazon online en offline niet langer als twee afzonderlijke kanalen ziet, dient ook jouw business de klik te maken. De troeven van zowel je fysieke business als van je online business uitspelen in een doelgerichte crossmediale strategie, daar moet vandaag de dag naar gestreefd worden. De consument moet centraal gesteld worden. Alles start dan ook bij de customer journey en de behoeftes van de klant. De juiste touchpoints en kanalen dienen zorgvuldig geselecteerd te worden opdat de consument zich hier vlot doorheen zou kunnen bewegen in elke fase van zijn aankoopproces. Denk maar aan advertenties in vaktijdschriften, televisiespotjes, online advertenties, nieuwsbrieven etc.. Het sleutelelement voor een succesvolle crossmediale strategie is dan ook aanwezig zijn waar de consument zich bevindt.
Maar nog belangrijker is eenduidige communicatie naar de doelgroep. De consument het gevoel geven dat hij zowel online als offline de juiste behandeling krijgt is cruciaal. Online en offline marketingacties dienen dan ook perfect op elkaar afgestemd te worden om het beste resultaat te realiseren. Het niet verkrijgen van spaarpunten wanneer je online een product koopt, terwijl je die wel krijgt bij een aankoop in de fysieke winkel is immers moeilijk te verantwoorden. Hetzelfde geldt voor een geschenkje per aankoopschijf van €100. Wanneer een klant in de fysieke winkel een geschenkje ontvangt omdat hij/zij de aankoopschijf van €100 overschrijdt, dan verwacht men deze promotie ook in de webshop. Want voor de klant is het allemaal eenvoudig: 1 retailer = 1 bedrijf en zo dient ook gehandeld te worden. Integratie betekent steevast consistentie!
Het is dan ook van belang om jouw crossmediale strategie op regelmatige basis te evalueren. Analyseer of er een succesvolle kruisbestuiving bestaat tussen je online en offline marketingkanalen, waardoor idealiter een relevante én eenduidige boodschap gecommuniceerd wordt naar je doelgroep, je gewaardeerd wordt door de doelgroep en de klant, last but not least, trouw wordt aan je merk.
Benieuwd hoe wij helpen meebouwen aan jouw online én offline succes? Spring gerust eens binnen! In nauwe samenwerking met jouw business geven we je crossmediale strategie vorm en verover je binnenkort het hart van je doelgroep als nooit tevoren!