Nieuwe Expanded Text Ads (ETAs)
Google kondigde op hun jaarlijks AdWords event nieuwe Expanded Text Ads aan. Lees hieronder wat er nu precies verandert.
Een mobile-first wereld. Dat was de rode lijn doorheen Google Performance Summit, het jaarlijkse AdWords event van Google. Ieder jaar worden een heleboel nieuwe features en aanpassingen aangekondigd. Ook in 2016 was het niet anders. Eén van de belangrijkste updates die er binnenkort aankomt, is diegene voor de traditionele textadvertenties in AdWords. Zo’n 3 maanden geleden kwam Google al op de proppen met de grootste verandering binnen hun advertentieplatform in 15 jaar. De advertenties aan de rechterkant van de SERP verdwenen en daarbovenop worden er nu 4 in plaats van 3 advertenties getoond boven de organische zoekresultaten.
Vorig jaar werd al aangekondigd dat er jaarlijks meer zoekopdrachten gebeuren via mobile dan via desktop. Het is dus niet onlogisch dat Google meer aandacht besteedt aan advertenties die getoond worden op mobiele toestellen. Mobile-optimized ads is het focuspunt voor Google AdWords in 2016 en dit kwam meermaals terug doorheen het event.
Een tijd geleden startte Google met het testen van langere tekstadvertenties. Uit onderzoek is gebleken dat de Click-Through-Rate (CTR) tot maar liefst 20% hoger lag dan de traditionele tekstadvertenties. Een hogere CTR genereert meer kliks en dat zorgt natuurlijk voor meer omzet voor Google. Tijdens het Google Performance Summit werd dus aangekondigd dat de update er binnenkort aankomt maar wat verandert er nu precies?
Een tekstadvertentie bestond voordien uit een kop van 25 karakters en 2 beschrijvingsregels van elk 35 karakters. Het is geen gemakkelijke klus om goede advertentieteksten te schrijven binnen het beperkt aantal karakters. Gelukkig voor ons komt hier nu verandering in met de nieuwe Expanded Text Ads.
Adverteerders kunnen nu gebruik maken van een dubbele kop die gescheiden wordt door een koppelteken. Elke kop bestaat nu uit 30 karakters. Daarnaast krijgen we ook 1 beschrijvingsregel met 80 karakters. Dit maakt het voor adverteerders veel gemakkelijker om 1 boodschap met meer informatie te kunnen brengen. We krijgen maar liefst 45 karakters extra, iets waar we heel blij om zijn. Hieronder staat een voorbeeld van hoe de advertenties er uit zullen zien.
Er is ook een kleine aanpassing aan de URL. De uiteindelijke URL zal nu automatisch de domeinnaam generen voor de zichtbare URL. Dit zal er voor zorgen dat er geen fouten meer gebeuren en dat advertentie daarop niet meer wordt afgekeurd.
Als de ETAs inderdaad een hogere CTR van 20% hebben dan kunnen wij alvast niet wachten tot de update er door komt. Wanneer de update er precies aankomt is nog niet geweten. Blijf zeker en vast niet bij de pakken zitten en begin nu al met de voorbereidingen. Deze update zal er voor zorgen dat iedere adverteerder zijn advertenties moet aanpassen. Indien dit niet wordt gedaan, dan vrezen we dat de kwaliteitsscore bitter laag zal zijn waardoor uw advertenties nauwelijks zichtbaar zullen zijn.