Analytics & Dashboarding
Het hebben van een knappe website is het begin van een goede online aanwezigheid, maar indien je website er niet in slaagt om je bezoekers te boeien, hen de juiste informatie mee te geven en hen nadien ook te laten converteren, dan ben je natuurlijk niet veel met die mooie website. Het succes van je website volgen wij op de voet dankzij Google Analytics.
Google Analytics is een webanalyse tool die ons toelaat om de prestaties van je website nauwgezet op te volgen en geeft ons een goed inzicht in wie je bezoekers zijn, hoe ze op de website terechtkomen, hoe ze zich gedragen en welke acties ze al dan niet uitvoeren. Daarnaast laat Google Analytics ons ook toe resultaten op te volgen van andere marketinginspanningen en hun effect op de website. Door middel van Google Analytics zoeken we uit hoe we de website continu kunnen blijven verbeteren en hoe we er ook een goed converterende website van kunnen maken! Want hoe je het ook draait of keert, dat is uiteindelijk het doel!
Rendabele website
Wie zijn je bezoekers? Hoe komen ze op je website terecht? Wat zoeken ze op je website? Via Google Analytics kunnen we een heel gedetailleerd beeld krijgen van de bezoekers op je website, wat ons toelaat om meer gerichte marketingacties op poten te zetten!
Converterende website
Wat zijn de knelpunten op je website en wat zorgt er bijvoorbeeld voor dat de bezoekers afhaken, nog voordat ze een bestelling plaatsen of contact opnemen? Google Analytics geeft ons inzicht in hoe we je website kunnen verbeteren naar het verwachtingspatroon van je doelgroep.
Effect van andere marketinginspanningen
Komen er veel bezoekers binnen via je laatste post op social media of de opvallende call-to-action op de laatste mailing? Hebben de offline radiospots een impact op het verkeer op je website? Naast de prestaties van je website zelf, willen we natuurlijk ook weten wat de impact is van andere marketinginspanningen op je website.
Most people use statistics the way a drunkard uses a lamp post, more for support than illumination.
Websiteanalyse van de huidige situatie
Bij elke nieuwe klant/prospect starten we met een analyse van de huidige statistieken. Dit om een goed beeld te krijgen van de prestaties van de huidige website en om uit te zoeken waar de opportuniteiten zitten voor de nieuwe website.
KPI’s en meetplan
Voorafgaand aan het bouwen van de website worden de belangrijkste KPI’s of key performance indicators samen met de klant in een meetplan vastgelegd. Hiermee stemmen we af op basis van welke elementen het succes van de website nadien zal worden gemeten, want er kan letterlijk oneindig veel data worden bijgehouden. Het is hierbij belangrijk om vooraf te beslissen welke zaken interessant zijn om te meten en wat er met de resultaten hiervan gedaan zal worden, zodat er geen tijd geïnvesteerd wordt in het meten van data waar achteraf toch niemand iets mee doet.
Instellingen in Google Analytics & Google Tag Manager
Na het opstellen van het meetplan gaan we aan de slag met het goedzetten van alle instellingen in Google Analytics, namelijk het instellen van doelen, filters, enz. Daarnaast maken we ook gebruik van Google Tag Manager voor het instellen van alle extra gebeurtenissen (bijvoorbeeld kliks op call-to-actions, downloaden van pdf’s ...), zodat deze ook correct worden gemeten en worden weergegeven in Google Analytics.
Opstellen van online dashboard
Nadat alles correct is ingesteld en de gewenste gegevens vlotjes binnenstromen in Google Analytics gaan wij aan de slag met het bouwen van een overzichtelijk online dashboard waarin alle relevante webstatistieken automatisch en periodiek worden geüpdatet (dagelijks, wekelijks …). In dit dashboard zie je bijgevolg in één oogopslag hoe je website presteert en wat de impact is van andere marketinginspanningen op het succes van je website.
Het werken met een automatisch dashboard bespaart ons ook heel wat tijd. Voor het gebruik van dashboards was het opzetten van een rapportering, waarbij alle statistieken vanuit verschillende tools verzameld moesten worden, een enorm tijdrovend werk. Door het gebruiken van een dashboard kunnen we alle relevante gegevens automatisch ophalen en onze tijd nuttiger besteden aan het analyseren en optimaliseren van je website.
Wil je ook wel eens weten wie je bezoekers zijn, van waar ze vandaan komen en wat ze juist zoeken op je website? Wil je dit bovendien allemaal kunnen zien in een overzichtelijk online dashboard?
Wij bijten ons vast in je website en zoeken het voor je uit!