AMP for Gmail: passionele relatie of Shakespeariaanse tragedie?
Accelerated Mobile Pages (AMP) zijn een open-source én lovenswaardig initiatief van Google dat zich (voorlopig toch) focust op mobiele gebruikers. Deze speciaal opgemaakte webpagina’s –oorspronkelijk aangekondigd door Google in Oktober 2015 als concurrent voor Instant Articles op Facebook– maken het mogelijk om inhoud extreem snel weer te geven op mobiele apparaten. De eerste AMP geoptimaliseerde pagina's verschenen begin 2016 toen Google de AMP-versies van webpagina's in de mobiele zoekresultaten begon weer te geven. Ongeveer een jaar later waren er al meer dan 2 miljard wereldwijd gepubliceerde AMP pagina's, gespreid over 900.000 domeinen. – Maar wat kan AMP nu betekenen voor Gmail?
Enkele dagen geleden, op 13 februari 2018, kondigde Google aan dat ze hun AMP ondersteuning naar een volgende niveau willen tillen. AMP startte initieel als platform om uitgevers te helpen (CNN, BBC News, New York Times om er een paar te noemen) maar de technologie staat gelukkig niet stil en doorheen de tijd zijn de mogelijkheden van AMP danig geëvolueerd dat dit nu een van de beste manieren is om 'rijke' webpagina's te maken. Long story short en kort door de bocht: Gmail zal je in de toekomst toelaten in-mail te browsen! Huh? Browsen in e-mail?
Ontwikkelaars kunnen vandaag, via een 'developer preview' spelen met wat AMP en Gmail samen te bieden hebben. Zo kan men, bijvoorbeeld, met AMP for Email snel acties ondernemen binnen een geopende e-mail. In-mail antwoorden op een RSVP (iets wat de netiquette zeker ten goede komt), afspraken maken, een vragenlijst beantwoorden, up-to-date vluchtinformatie raadplegen, evenementen bekijken, nieuws lezen, aankopen doen en veel meer. E-mails worden dynamisch en ebben dus niet weg in een web van vergetelheid en de kenmerkende overvolle inbox.
Momenteel zijn bedrijven als Pinterest, Booking.com en Doodle volop aan het ontwikkelen om deze nieuwe ervaringen aan de man te brengen. Als je weet dat er 270 miljard e-mails per dag door cyberspace racen (The Radicati group: Email Statistics Report, 2017-2021) dan is dit een meer dan logische volgende stap.
Tegenstanders van deze implementatie wentelen zich in het idee dat AMP for Gmail geboren is uit competetieve druk en dus haaks staat op de verkondigde ideologie van Google hieromtrent: "This new spec will be a powerful way for developers to create more engaging, interactive, and actionable email experiences.".
Het credo uit het nee-kamp is 'E-mail is simpel en geen enkel bedrijf mag en kan e-mail bezitten'. Mailen is betrouwbaar en werkt zoals het hoort op ieder platform, OS en drager. Iets wat vandaag de dag heel waardevol is. Het slaan en zalven van e-mail, het enige wat je kan doen is berichten heen-en-weer sturen. Volgens de sceptici niet altijd de beste optie maar zeker niet de slechtste. Google oefent –net zoals zijn evenknie Facebook– zijn marktmacht en gepriveligeerde positie uit om content deel te laten worden van een systeem dat ze zelf gedefinieerd hebben.
Passionele relatie of Shakespeariaanse tragedie, 'to be or not to be' lijkt hier meer dan ooit van toepassing. Wetende dat AMP nog maar net aan zijn opmars is begonnen. Denken we maar aan de snapchat-gestijlde AMP stories en het preloaden van progressieve webapps via AMP pagina's.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.