Google Data Studio: breng je data tot leven
Volledig nieuw is Data Studio niet, handig is het wel. De tool werd reeds 2 jaar geleden door Google geïntroduceerd, maar wordt steeds interessanter voor marketeers. Ook bij Duo zijn we sinds enige tijd fan van de tool. We vertellen je graag waarom!
Analytics blijft een uitdaging voor de meeste digitale marketeers. De hoeveelheid gegevens is vaak overweldigend en, voor iemand die er niet dagelijks mee bezig is, ook moeilijk te begrijpen en te ontcijferen. Google Data Studio veegt dit probleem van de baan en biedt je alles wat je nodig hebt om Google Analytics-data om te zetten in informatieve, toegankelijke rapporten. De visualisatiemogelijkheden in Data Studio laten je toe te spelen met data.
Vaak moet je nu gegevens op verschillende platformen zoals Analytics, AdWords, binnen je CMS, ... gaan zoeken om inzicht in je resultaten te krijgen. Erg tijdrovend en onoverzichtelijk. Het grote voordeel van Google Data Studio bestaat erin dat gegevens uit al die bronnen samenkomen in één programma. Zo heb je makkelijk een globaal overzicht van je marketinginspanningen over verschillende kanalen heen.
De rapporten in Data Studio zijn gemakkelijk te lezen en volledig aanpasbaar aan je rapportage wensen. Je kunt kiezen hoe je de gegevens wilt presenteren - lijngrafieken, staafdiagrammen, tabellen enzovoort - en kunt ook lettertypen en kleuren aanpassen om een rapportage volledig in huisstijl op te maken.
Met Google Data Studio kan je ook zeer eenvoudig dashboards delen met andere gebruikers. Op basis van e-mailadres kan je een persoon toevoegen en bepalen welk soort rechten die krijgt binnen Data Studio. Zo kan je als agency bijvoorbeeld de klant rechten geven om het dashboard te bekijken, maar kan je aan eigen werknemers rechten geven om het dashboard te bewerken.
Bijna alle data die je kan bedenken, kun je laten terugkomen in Google Data Studio. Om data te importeren moet je wel eerst een (directe of indirecte) koppeling leggen met de databron.
Google deelt de mogelijke koppelingen in in 3 categorieën:
- Google-connectors: gegevensbronnen die Google zelf aanbiedt zoals Adwords, Analytics, Search Console, … .
- Partnerconnectors: gegevensbronnen die zijn gebouwd en worden ondersteund door Data Studio-Partners zoals Supermetrics en Power My Analytics.
- Open source-connectors: gegevensbronnen die zijn gebouwd door de open source-community voor Data Studio.
Voor elke nieuwe grafiek, scorekaart of tabel kies je welke informatie uit welke databron je nodig hebt. De data die je koppelt en toevoegt aan je dashboards worden iedere dag automatisch bijgewerkt.
Google Data Studio bevat een brede waaier aan mogelijkheden om data visueel weer te geven. De afbeelding hieronder toont de lijst waaruit je kan selecteren.
Naast het invoegen van grafieken en tabellen, is het ook mogelijk om afbeeldingen, vlakken en tekstvelden toe te voegen. Zo kan je het dashboard wat opsmukken, maar ook je dataverhaal effectiever overbrengen. Een belangrijke functie in Data Studio is de scheiding tussen gegevensbron en visualisatie. Dit betekent dat je data die standaard in een taartdiagram gegoten worden, perfect kan weergeven in een tabel als je dat wenst. Zo kan je de visualisatie optimaal aanpassen aan de boodschap die je wilt overbrengen.
Even terug naar het begin. Met Google Data Studio is het mogelijk om data te presenteren. Dit kan ook met andere analyticstools, maar die zitten bomvol metrics en rapportages wat vaak erg drukke dashboards oplevert. Google Data Studio heeft dit slim bekeken en draait het principe om: je start met een blanco ‘blad’ en voegt stap per stap visualisaties toe die er voor jou écht toe doen. Die content kun je ook gemakkelijk verslepen en vergroten. Bovendien kan een dashboard meerdere pagina’s bevatten. Zo kan je ervoor kiezen om de ene pagina te wijden aan Analytics, de andere aan SEA, nog een andere aan SEO, … .
Met het ‘drag & drop’ principe voeg je makkelijk een nieuw element toe. De interface is opgebouwd uit twee onderdelen, ‘gegevens’ en ‘stijl’. Het tabblad gegevens heeft betrekking op alle instellingen inzake de koppelingen, dimensies en statistieken. De data die je in een visualisatie steekt kan je ook met dimensies en filters aanpassen. Zo kun je de tijdselectie per grafiek aanpassen of ervoor kiezen om enkel cijfers afkomstig van organisch verkeer te zien. Bovendien kan je net als in Google Analytics makkelijk vergelijken met voorgaande periodes. Het tabblad stijl laat je toe de data te personaliseren door middel van kleur, font, lettergrootte, achtergrond, ... .
Als we de dashboards in Data Studio opnieuw volstouwen met cijfermateriaal, zijn we terug bij af. Niet alle data is even interessant om terug te laten komen in een dashboard. Concentreer je daarom eerst op de belangrijkste gegevens. KPI’s, kritieke prestatie indicatoren, zijn de basis van je dashboard. Bepaal dus vooraf wat voor jou belangrijk is, rekening houdend met de doelstellingen van je organisatie. Mocht je geen KPI’s in kaart hebben, heeft Google data Studio wel een aantal templates voor je.
Google Data Studio maakt het voor vrijwel iedereen mogelijk om zelf een dashboard te ontwikkelen. Heb je vragen bij het opzetten van je dashboard of wens je een dashboard op maat? Onze online marketeers helpen je graag op weg!