Google Analytics, een proces en geen project!
Op donderdag 25 augustus trokken wij en 400 andere Analytics enthousiastelingen met veel goesting en een gezonde dosis leergierigheid naar het Diamant Conference Center in Brussel voor de 3e Google Analytics User Conference.
GAUC
Een dag boordevol Google Analytics rocksterren die allerlei technische snufjes, need-to-knows, en nieuwigheden uit de Analytics wereld kwamen voorstellen.
De keynote die het meest is blijven hangen was deze van de Finse Simo Ahava, Senoir Data Advocate bij Reaktor, waarin hij ons met de nodige dosis humor maar toch in alle ernst wou duidelijk maken dat Google Analytics geen project is maar een proces.
Veel agencies sturen een offerte, leveren maandelijkse rapportjes op en daarmee is de kous af. Maar Google Analytics heeft een AGILE aanpak nodig, moet steeds blijven verbeterd worden en staat nooit op punt.
Reporting monkeys
Ben jij een reporting monkey die maandelijks kilo’s aan veel te lange excels met cijfertjes of powerpoints met grafieken produceert waar niemand binnen het bedrijf iets van begrijpt, of ben jij een strategische analyst die met passie en gedrevenheid de data van het bedrijf verwerkt, interpreteert en belangrijke conclusies trekt? Dit is een belangrijke vraag die elke Google Analytics enthousiasteling zich moet stellen.
De periode waarin Google Analytics wordt gebruikt om ladingen aan maandelijks rapportjes op te maken over sessies, bouncepercentages en conversies, waar gigantisch veel tijd in kruipt en waar bovendien vaak niets mee gedaan wordt, zou verleden tijd moeten zijn. Helaas zien we in de praktijk dat dit allesbehalve het geval is.
De situatie waarin er vanuit het management een mail naar marketing wordt gestuurd met de vraag “Kunnen jullie die hoge bouncerate van vorige week eens bekijken en tegen eind van de week oplossen? Bedankt!” klinkt voor velen dan ook heel bekend in de oren. Reporting monkeys werken dit echter zelf in de hand door het opstellen van ellenlange maandelijkse rapportages, die buiten de periode waarop de rapportage slaat en de data zelf, identiek zijn als het rapport van de maand ervoor. De mensen binnen het bedrijf voor wie deze rapportages opgesteld worden, begrijpen in de meeste gevallen niet wat erin staat en vallen dan automatisch terug op zaken als sessies en bouncepercentages, die ze wel (denken te) begrijpen. De way-to-go voor de toekomst is om deze maandelijkse rapportjes in het donkerste hoekje weg te steken en volledig te concentreren op het gebruik van dashboards.
Data visualisation
Data visualisation of het gebruik van automatisch updatende dashboards die de data van een bedrijf op een heel overzichtelijke en visuele manier voorstellen, daar moeten we naartoe! Je zal bovendien de mensen in het bedrijf die je moet meekrijgen in het dataverhaal, veel beter meekrijgen wanneer ze makkelijker kunnen begrijpen waar de data op slaat en hoe ze dit moeten interpreteren.
Visuele en duidelijke dashboards zorgen er ook voor dat het, zonder discussie, voor iedereen duidelijk is waar de gerapporteerde data op slaat. Indien de data niet duidelijk is, creëer je al snel het effect van “chinese whisper games” waarin per stap in het bedrijf de rapportage en de data op een verkeerdelijke manier verder worden vervormd.
Er bestaan heel wat verschillende tools voor dashboarding, zoals klipfolio, dashthis, funnel.io, enz. die je toelaten om de gegevens van verschillende marketingkanalen zoals Facebookadvertising, Affiliate Marketing, enz... duidelijk én visueel binnen éénzelfde tool voor te stellen.
Google Data Studio
In mei dit jaar kondigde Google de lancering van Google Data Studio bèta aan, een dashboarding tool die je data omvormt tot mooie, informatieve rapporten dat makkelijk te begrijpen en te delen zijn en die daarnaast ook volledig personaliseerbaar zijn. Vóór mei dit jaar kon Google Data Studio enkel gebruikt worden binnen Google Analytics 360 suite (voorheen Google Analytics Premium). Maar in mei lanceerde Google de bèta-versie van Data Studio die, in beperkte mate weliswaar, nu ook beschikbaar is voor de niet-betalende Google Analytics gebruikers. Op dit moment is de bèta-versie enkel nog maar beschikbaar in de Verenigde Staten, maar wij kunnen alvast niet wachten tot dit ook bij ons wordt uitgerold.