DPG Media
Dit digitaal autosalon toont zijn bezoekers een brede autoselectie in zijn online showroom die samen met de autokiezer de motor van het platform vormt. Ze vervoeren de bezoekers en gidsen hen naar auto’s die voldoen aan hun eisen. DPG Media slaat met HLN drive de brug tussen consument en autoconstructeur.
Het zijn moeilijke tijden voor autoconstructeurs. Testritten maken gaat moeilijk en autosalons gaan niet door. Maar mensen die een auto willen kopen en geen idee hebben waar te beginnen willen goed geïnformeerd zijn. DPG Media wilde daarom met een uniek autoplatform autoconstructeurs hun wagens laten vertonen én tegelijkertijd mensen helpen in hun autozoektocht.
EntityOne werd als vertrouwde partner van DPG Media ingeschakeld voor het ontwerp en de ontwikkeling van het nieuwe Drupal platform. Belangrijk was dat deze sub-brand van HLN aansloot bij de huisstijl van HLN zelf, maar toch een eigen identiteit had. Omdat de deadline heel krap was kozen we om gefaseerd te werken zodat DPG Media snel alle elementen kon bijsturen en/of goedkeuren.
Een goed design ontwerp je enkel wanneer je alle informatie hebt. Design workshops gaven beide partijen inzicht in de stijl van het nieuwe submerk. Dat zorgde ervoor dat beeld, typografie en stijl gedefinieerd werden in een goed design.
Ook de bouwblokken van de website kregen de nodige aandacht. We verzamelden voorbeelden uit interne designs of van andere websites, waarbij we tekst en beeld naast elkaar plaatsten. Met de vraag: “wat past het beste bij het nieuwe merk?”
Om snel te schakelen begonnen we al structureel aan het design. Daarom maakten we wireframes met input uit de design workshops. Die gaven vorm aan de lay-out van het nieuwe platform waarbij DPG Media, aan de hand van stylesheets, zelf de kleur kon aanpassen zodat ze een idee kregen van de ‘look & feel’.
Nadat DPG Media vorm gaf aan het logo, de kleurtinten en typografie van HLN Drive ontworpen we verschillende mobiele designs. Mobielvriendelijkheid, of responsive design, is tegenwoordig een must-have. Om te testen hoe alle onderdelen werkten en met elkaar gelinkt waren, ontwikkelden we een klikbaar prototype. DPG Media kon zo testen hoe het platform reageerde.
Een aangename beleving betekent meteen ook een interactieve beleving. Wanneer pagina’s, knoppen en iconen duidelijk gedefinieerd waren maakte onze frontend developer van het design een interactieve ervaring. De bouwblokken die we bij EntityOne gebruiken passen goed in die aanpak omdat ze zijn opgebouwd uit modulaire elementen (bodyfont, headers en een knop). Die zijn geïntegreerd zijn in 1 globaal bruikbaar element. De interactieve ervaring die hieruit voortvloeit geeft bezoekers duidelijke cues waardoor ze de juiste acties uitvoeren en de informatie vinden waarnaar ze zoeken.
De goede communicatie tussen EntityOne en DPG maakte het design heel toegankelijk én visueel interessant. Speelsheid wordt afgewisseld met serieusheid. Maar de ondertoon is altijd duidelijkheid. Een sterke mix die goed gelukt is op het platform waarbij alle elementen veel potentieel hebben om er nog iets mooiers van te maken.
HLN Drive moet niet enkel mooi zijn, maar ook presteren. Dat doen de showroom en autokiezer. Zij vormen de motor die het platform aandrijven. En net zoals een expert op het autosalon gidsen ze mensen op een toegankelijke manier naar enkel die auto’s die voldoen aan hun eisen. Filters, titels en velden geven hier bezoekers de mogelijkheid om zelf hun wagen op te zoeken of een nieuwe te vinden. Het is dus voor zowel autokenners als voor leken.
De showroom bevat een brede selectie wagens die klaar staan om ontdekt te worden. Meer dan 420 automodellen worden er gepresenteerd met bijbehorende informatie. Die informatie kwam van HLN Fleet & Fangio. Op basis van hun input ontwikkelden we een ‘Zoek Jouw Wagen’-filter zodat autokenners of geïnteresseerden de details van hun wagen kunnen opzoeken of gelijkaardige wagens kunnen vergelijken.
De autokiezer berekent de juiste punten berekenen zodat bezoekers de correcte voorstellen ontvangen nadat ze de vragenlijst afronden. Samen met de projectmanager werkte DPG Media daarvoor een intelligent multistep form uit. Ieder antwoord van de bezoeker krijgt een specifiek gewicht die invloed heeft op zijn uiteindelijke autosuggesties. Door richting te geven aan de keuzes via ‘boosting’ ontvangt een bezoeker altijd relevante voorbeelden. Enkele daarvan zijn gesponsored, anderen zijn keuzes van de redactie, maar altijd toegespitst op zijn/haar voorkeur.
HLN Drive schuift altijd een neutrale selectie naar voren, gebaseerd op de keuzes van zijn bezoekers. Automerken kunnen wel enkele van hun modellen sponsoren zodat ze meer aandacht krijgen in het platform, maar HLN Drive geeft zijn bezoekers altijd een betrouwbare selectie. Daarnaast rapporteert het platform zijn resultaten ook naar de autoleveranciers in een gepersonaliseerd dashboard. Het geeft hen alle informatie over bv. leads in de vorm van overzichtelijke statistieken. Die data kunnen ze vervolgens downloaden en zelf in eigen spreadsheets trekken. Een krachtig platform voor zowel bezoekers als autoconstructeurs.
Een krachtig platform voor zowel bezoekers als autoconstructeurs. We zijn fier op dit knappe eindresultaat!
Duik je binnenkort in een gelijkaardig project?
Scope of
this case
Other cases
Check out our other cool cases from our portfolio