VLAM vzw

VLAM vzw, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, voert promotie voor de producten en diensten van de sectoren landbouw, tuinbouw, visserij en agrovoeding. Voor groenvanbijons.be en tuinaannemer.be maakten we nieuwe websites.
VLAM
VLAM - Groen van bij ons - Logo

VLAM vzw, voluit het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, is een Extern Verzelfstandigd Agentschap van het beleidsdomein Landbouw en Visserij van de Vlaamse Overheid. Het voert promotie voor de producten en diensten van de sectoren landbouw, tuinbouw, visserij en agrovoeding, en dat zowel in binnen- als buitenland. De websites groenvanbijons.be en tuinaannemer.be waren allebei toe aan vernieuwing. Tijdens de zoektocht naar een webbureau om deze projecten tot een goed einde te brengen kwam VLAM terecht bij Mediasoft, en wij zetten hier natuurlijk geëngageerd onze schouders onder.
 

De uitdaging

Met Groenvanbijons.be wil VLAM consumenten aantrekken en inspireren, en de aankoop van groen laagdrempeliger maken. Een belangrijk onderdeel van deze website is de plantengids, die gebruiksvriendelijk in gebruik moet zijn. Tuinaannemer.be helpt in de eerste plaats particulieren in hun zoektocht naar een tuinaannemer. Ook bij dit design was er extra aandacht voor het inspirerende karakter en gebruiksgemak van de site. Enerzijds voor particulieren, zodat ze gemakkelijk de weg vinden naar een tuinaannemer. Anderzijds voor de tuinaannemer, die een profielpagina kan aanmaken en promotiemateriaal kan downloaden om zichzelf extra in de kijker te zetten.

De oplossing

Aangezien het hoofddoel van beide websites is om de doelgroepen te inspireren, herbergen ze een veelheid aan informatie en fotomateriaal. Ten slotte stond het gebruiksgemak en het inbouwen van een goede zoekfunctie bij deze websites hoog op de prio-list, om gebruikers te leiden naar de informatie die ze zoeken. Gezien al deze mogelijkheden in de nieuwe websites ondergebracht moesten worden, sprak het voor zich dat we het open source CMS Drupal 9 kozen. Bovendien zorgt dit CMS ook voor de nodige flexibiliteit om zelf content toe te voegen, nog een checkbox op de wishlist van VLAM die we zo konden inlossen.

Het resultaat

Groenvanbijons.be en tuinaannemer.be kregen beide een moderne, frisse look en feel en inspireren en informeren de doelgroep om zich te omringen met meer groen. Het doelgroepgerichte design is trouwens het resultaat van een volledig voortraject waarmee we de doelgroep, hun verwachtingen en kenmerken in kaart brachten. 

VLAM - groenvanbijons
Webdesign volledig afgestemd op de doelgroep

De focus van de websites groenvanbijons.be en tuinaannemer.be lag in de eerste plaats op de gebruiker. Het doel van de sites is om de gebruiker onder te dompelen in de wondere wereld van groen, planten en bloemen en mee te nemen op ontdekkingsreis door de vele mogelijkheden die een tuin kan bieden.

Aan zo’n gebruikersgericht webdesign begin je niet voordat je van naaldje tot draadje onderzocht hebt wie die gebruikers nu eigenlijk zijn. We doorliepen daarom eerst een voortraject waarbij we de doelgroep, hun noden, zoekintenties en de opportuniteiten voor een doordachte contentstrategie mapten. Dit deden we aan de hand van een doelgroeponderzoek dat we vervolgens visualiseerden met buyer persona’s.

VLAM - Het tuinaannemer effect

Daarnaast deden we een zoekwoordenonderzoek én een content-gap analyse waarmee we onderwerpen in kaart brachten die op de oude website nog niet aan bod kwamen, terwijl er wel veel naar gezocht wordt. Aan de hand van het zoekwoordenonderzoek en de content-gap analyse bepaalden we welke content-types niet mochten ontbreken in de toekomstige contentstrategie van VLAM vzw.

“Dankzij de nauwe betrokkenheid van onze contactpersoon bij Mediasoft verliep onze samenwerking erg vlot, net als de lancering van onze nieuwe websites trouwens.”

Maarten Van Malcot, Digital expert, VLAM
VLAM - Het tuinaannemer effect mobile
Van buyer persona tot website

De buyer persona’s uit het voortraject vormden de bouwstenen voor de wireframes, die op hun beurt dan weer de fundering vormden voor het design. Door eerst een volledige denkoefening te doen over de doelgroepen en deze in buyer persona’s om te zetten, hadden we een solide basis om de gebruikerservaring en interface volledig op punt te zetten. Zo kwamen we tot een doordacht user interface en user experience design.

Om de designfase helemaal te stroomlijnen, zaten we wekelijks samen met het betrokken team van VLAM. Zo konden we kort op de bal spelen, wat ook een belangrijke factor was in het opleveren van de websites binnen de vooropgestelde termijn. 

VLAM

Na de designfase ging de developmentfase van start. Alle content en functionaliteiten werden georganiseerd en gestructureerd binnen de informatiearchitectuur, de basis voor de sitemap. Vervolgens ontwikkelden we de website met de verschillende contenttypes in Drupal 8. Later hebben we de websites natuurlijk geüpgraded naar Drupal 9.

Ten slotte besteedden we ook de nodige aandacht aan SEO, zoals dat nodig is bij (nieuwe) websites. We verzorgden een redirectplan en stelden Google Analytics en Google Search Console in om het websiteverkeer te monitoren tijdens en na de livegang van de website.

We kijken met tevredenheid terug naar het dit project, en zijn trots met de resultaten. Op naar meer van dat!

Sara Lenaerts

We kijken met tevredenheid terug naar het dit project, en zijn trots met de resultaten. Op naar meer van dat!

Sara Lenaerts
Digital marketeer

Duik je binnenkort in een gelijkaardig project?