7 stappen naar een succesvol e-commerce platform
Van het beantwoorden van praktische vragen tot het kiezen van de juiste technologie, bij het bouwen van een geslaagde webshop komt heel wat kijken. Deze stappen helpen je op weg.💡
01. Start met het beantwoorden van praktische vragen
Vooraleer je met de ontwikkeling van je webshop aan de slag kan, dien je eerst enkele essentiële vragen te beantwoorden, zoals:
- Welke btw-regels moet ik hanteren?
- Welke ERP-systemen moeten er gekoppeld worden?
- Welke gebruikersrollen en rechten moeten er aanwezig zijn?
- Hoe kunnen we de stockvoorraad optimaal beheren?
- Heb ik nood aan specifieke features?
- Wie is mijn doelgroep en welke content en acties zijn belangrijk voor hen?
- Hoe zit mijn prijsmodel in elkaar?
Deze praktische zaken zullen helpen bepalen welke technologie de beste fit zal zijn voor je e-commerce platform.
02. Kies een geschikte technologie voor je e-commerce
Nadat de krijtlijnen uitgeschreven zijn, kan je een gepaste technologie koppelen aan je wishlist. Magento, Drupal Commerce, Wordpress eCommerce, headless, … zijn slechts enkele mogelijkheden. De keuze van de technologie hangt volledig af van de complexiteit van je webshop.
Hou er rekening mee dat een e-commerce platform niet op zichzelf staat! ERP-systemen, PIM-systemen, betaalproviders,… zijn aanvullende koppelingen waar stevig over nagedacht moet worden.
03. Werk een logische en gebruiksvriendelijke flow uit
Sta even stil bij de nood van de bezoeker:
- Wat is hun doel?
- Willen ze visueel overtuigd worden of is het een technische doelgroep?
- Hoe zullen zij hun product terugvinden? En hoe snel willen ze dat?
- Welke informatie hebben ze nodig doorheen dit traject?
- Wat als er aanvullende vragen of twijfels zijn?
- Wat mag de gebruiker verwachten qua betaling, verzending en retour?
- Waar put de bezoeker vertrouwen uit in jouw sector?
04. Ontwikkelen maar!
Zodra de knopen doorgehakt zijn, kan het design en de ontwikkeling van start gaan.
Creëer een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke webshop die past bij je merk.
Graag wat inspiratie voor een aantrekkelijk webdesign? We got you covered!
05. Voeg je product en productinformatie toe
Wanneer de ontwikkeling afgerond is, kunnen de producten toegevoegd worden. Upload afbeeldingen, beschrijvingen en prijzen van je producten naar je e-commerce platform. Zorg ervoor dat je productinformatie nauwkeurig en aantrekkelijk is.
En geloof ons: doe het meteen bij de lancering. Van uitstel komt afstel.
06. Spread the word!
Je webshop staat live: hoera! Nu moet deze ook gevonden worden door je doelpubliek. Kies de geschikte marketingkanalen voor je webshop en zet hier volop op in: Google Shopping Advertenties, SEOm SEA, Social Media marketing,... de mogelijkheden zijn eindeloos.
07. Blijf groeien, blijf ontwikkelen
Meten is weten, the sky is the limit, de digitale wereld stopt niet met draaien,… Je kent de klassiekers wellicht al. Toch vonden we het belangrijk dit puntje te benoemen.
Blijf de vinger aan de pols houden om optimalisaties en sterke punten in kaart te brengen en speel hier slim op in. Het runnen van een succesvolle online winkel vereist een voortdurende inspanning en aanpassing.
"Deze tips zetten je op weg, uiteraard kom er nog veel meer kijken bij de opzet van een e-commerce platform. We helpen je graag verder."