Online succes: waar ligt de focus voor de volgende 5 jaar?
Online marketing is een wereld die voortdurend verandert. Wat zal de toekomst ons brengen? Waarop moeten we ons foucussen als bedrijf in de komende jaren? Allemaal vragen die we steeds meer en meer te horen krijgen van onze klanten.
In uw mediaplan voor 2015 staat zeker het hippe begrip ‘Content Marketing’, maar staat daar ook al in dat er uren voor een designer voorzien worden om content visueel te maken (vb. infographics, video ...). Visuele content gaat het succes bepalen van de content marketing strategie. Content brengen waar niet over nagedacht is, zal als een Google Penalty gezien worden. “Just producing content will not cut it anymore.” denkt Joe Lopardo, Sales Manager bij Contently. Het aantal vacatures aan content marketeers zal stevig stijgen.
In 2015 zal de machine van Google blijven draaien. In de zoekresultaten zullen bijna alle plaatsen boven de fold bezet zijn met Google AdWords advertenties. Gaat SEO uitsterven? Zeker niet. Zoekmachineoptimalisatie is niet meer het plaatsen van leuke zoekwoorden in de meta keywords tag en dan rustig afwachten. SEO zal nog meer tijdrovender worden dan voorheen. Stroop uw mouwen maar al op. “Websites don’t link to other websites. People point to other people’s work.” – Lyndon Antcliff, een autoriteit op SEO-vlak. Vergeet ASO (App Store Optimization) niet, anders vindt niemand nog de weg naar uw splinternieuw gebouwde app.
2013 wordt het jaar van ‘Mobile’, 2014 wordt het jaar van ‘Mobile’. 2015 wordt dit niet meer. Google lanceerde eind 2014 een tool die testte of uw website ‘Google Mobile Friendly’ was. De test met de ‘Google Mobile Friendly’ tool bepaalde of uw bedrijf rijp is voor de periode 2015-2020. Een responsive design is standaard vanaf 1 januari 2015. Punt.
Productfiches met een hele resem eigenschappen en enkele leuke USP’s zullen tegen 2020 niet meer bestaan. Klanten verwachten meer. Wees de goedkoopste (oa. Bol), wees de snelste (oa. Coolblue), creëer meerwaarde voor de klant (oa. zady.com). Winkels zullen zeker nog blijven bestaan, maar in een andere vorm, het multichannel verhaal wordt belangrijk. Als u bij een webwinkel van een ‘bricks & clicks’ bedrijf een hippe muts heeft gekocht en een jaar later gaat u hun winkel in de stad binnen, dan zal de iBeacon u melden via de smartphone dat de designer van de muts een nieuw model op de markt heeft gebracht. De verkoopster zal melden dat u nog 50 bonuspunten hebt verzameld door op nieuwsbrief in te schrijven. Via die iBeacons technologie weet de verkoopster ook dat u lange tijd heeft gezocht in de winkel naar een wollen trui, maar niks leuk vond om af te rekenen. De verkoopster zal u melden dat er online nog veel meer wollen truien te vinden zijn.
We spenderen heel veel budget aan (online) traffic genereren zoals SEA, SEO en e- mailmarketing om traffic naar onze website te genereren om deze het liefst direct te converteren naar een verkoopkans. Maar niet al je prospects klikken op de ‘koop nu’ of ‘vraag een offerte aan’ button. Logisch want iedereen zit in zijn eigen stadium, dat kan oriënterend zijn of al vergevorderd in de koopcyclus. De kunst is dus om op het juiste moment met de juiste boodschap te komen.