Het belang van online statistieken. Welke platformen bieden je welke inzichten?
Het meten van prestaties is in elk segment van een bedrijf van groot belang. En, hoe kun je ook zaken beter meten, in een wereld die meer en meer digitaal wordt? Maar daar ligt dan ook meteen je eerste pitfall. Voorkom data-burnouts en focus je op de statistieken die er écht toe doen in jouw bedrijf.
Het digitale ecosysteem van vandaag de dag groeit aan razende snelheid. Meer en meer mensen beseffen de nood voor een doordachte digitale strategie. Marketing automation, SEO, SEA, SEM, GA … de tools worden sterker dan ooit tevoren. Maar welke tools zijn het meest geschikt voor de doelstellingen van jouw bedrijf en op welke KPI’s moet je focussen? Hop on the digital train with caution.
Allereerst, don’t go crazy and try everything at once. Testen is ok, maar verlies daarin zeker de waarden van je bedrijf niet. Juist daarom vinden wij het belangrijk om tijdens een eerste kennismakingsgesprek de ‘why’ achter je bedrijf te leren kennen. Alleen op deze manier bekomen we de antwoorden op vragen als: wie is je gewenste doelgroep? Waar bevindt de doelgroep zich op sociaal, economisch of demografisch vlak? Hoe positioneert je merk zich t.o.v. de concurrentie, enz. Dit enerzijds omdat we zo de beste resultaten kunnen bekomen en anderzijds omdat we tijdens zo’n gesprek het menselijke aspect niet uit het oog verliezen.
Nu, welke platformen worden vandaag de dag het meeste toegepast binnen de online marketingwereld?
Data! Data! Data! I can’t make bricks without clay!
Bij het analyseren van advertenties via Google, is de CTR (click-through rate) hetgeen waarnaar de meeste ogen gericht zijn. Deze vertelt je meer over de verhouding gegenereerde clicks en het aantal vertoningen. Hoe hoger deze is, hoe beter.
Maar, wat er eigenlijk nog belangrijker is dan een hoge CTR, is het in kaart brengen van wat mensen - die doorgeklikt hebben op je advertentie - precies doen op je website.
Hierin speelt een beschrijvende call-to-action (CTA) een grote rol. Deze zorgt er immers voor dat mensen überhaupt doorklikken. Wanneer mensen te zien krijgen wat ze verwachtten, dan ben je al goed bezig. Wanneer ze dan nog eens overgaan tot een conversie is de bal helemaal rond. Sommige mensen gaan niet meteen over tot een actie, maar komen later terug om hun doel af te werken. Wat ze ondertussen doen, is van groot belang om je conversietrechter te optimaliseren. Deze gegevens kan je terugvinden binnen Google Analytics of via een marketing automation platform als: Hubspot, Marketo, Pardot...
Om nog even verder in te spelen op het broertje van deze meest gekende analytics tool, is het belangrijk om doelen op te stellen en UTM-tags toe te voegen aan al je campagnes. Hierdoor kan je perfect je verkeer groeperen volgens type verkeer en bron/medium door het toevoegen van parameteres aan je URL's. Handig dus als je wil weten als je online advertenties wel hun vruchten afwerpen.
Google Analytics is één van de grootste oorzaken van data burn-outs binnen de online marketingwereld. Wanneer je het dashboard nog maar opent, komt er zoveel data op je af dat je spontaan begint weg te dromen over je volgende vakantie. Even slikken, maar eenmaal je je weg gevonden hebt, is dit een krachtige analytische tool om op de hoogte te blijven van al je online efforts. Stel op voorhand enkele doelen op en combineer deze in een visueel <iets aantrekkelijker> dashboard binnen Google Analytics. Hierdoor zie je in een oogopslag hoe het gesteld is met je te bereiken doelen.
Google werkt zelf momenteel nog aan de optimalisatie van hun dashboarding tool Google Data Studio, waarmee visueel aantrekkelijke en informatieve rapporten gegenereerd kunnen worden. Door het gebruik van deze tool kunnen we een update doorsturen naar onze klanten. In deze rapporten kunnen ze zelf de datum selecteren waarvoor ze de gegevens willen bekijken. Hebben ze hierbij nog verdere vragen? Dan staan we hen graag bij met advies. Maar door te vertrekken vanuit een visuele representatie, staan we al een stap verder doordat al hun key performance indicators (KPI’s) reeds gebundeld staan.
Nog zo’n term die je zeker zal horen vallen wanneer je informeert naar een online marketingstrategie, is sociale media. Vandaag de dag moet je als bedrijf aanwezig zijn in de natuurlijke habitat van je doelgroep(en). Naast het feit dat je voor elk medium een andere aanpak nodig hebt én dat sociale media niet voor elk type bedrijf weggelegd is, krijg je daarbovenop nog eens een hele waslijst aan platformen die het gemakkelijker maken om posts te delen en in te plannen om zo meer verkeer naar jouw website te genereren.
Door de enorme databank aan gegevens dat een platform zoals Facebook ondertussen verzameld heeft over hun gebruikers, wordt het steeds interessanter om als bedrijf op deze platformen te gaan adverteren. Wil je mensen bereiken met een bepaalde interesse, demografie of zelfs schoenmaat? Facebook is the place to be. Aan de hand van de vele segmentatiemogelijkheden, zorg je ervoor dat jouw advertentie alleen zichtbaar wordt voor mensen die het dichtst aanleunen bij je gewenste doelgroep.
Allemaal goed en wel, maar hoe zit het met de opvolging van de weg die een prospect aflegt tot hij/zij een volwaardige klant wordt? Enter, integratie met je CRM-systeem. Hubspot is hiervan een goed voorbeeld. Naargelang de interactie een prospect heeft met je sociale media posts in combinatie met je website, kan er bepaald worden wanneer het tijd wordt deze persoon even te contacteren en trachten te converteren.
Last but not least: bloggen. Om organisch zoekverkeer (mensen die via Google terechtkomen op je website) te stimuleren, is het gewenst om regelmatig nieuwe content te voorzien op je website. Liefst SEO-geoptimaliseerd. Door het gebruik van zoekwoorden, die overeenkomen met je core business, bereik je die specifieke doelgroep waarnaar je op zoek bent door bovenaan de zoekresultaten te verschijnen. Waardoor je de concurrentie nét een stapje voor bent.
Schrijf geen content om content te schrijven. Wat bedoelen we hiermee? Het gebeurt vaak dat je een interessante URL te zien krijgt binnen Google en hierop doorklikt. Eenmaal op de landingspagina merk je dat deze content niets te maken heeft met de core business van het bedrijf. Scoor in Google voor zaken die relevant zijn voor je merk.
Bloggen is dus een mooi voorbeeld van inbound marketing. Mensen komen naar jou toe, je pusht je boodschap niet naar de buitenwereld. Hierdoor kom je als merk minder ‘sales-y’ over, maar wel meer relevant. Creëer content die aansluit bij je persona’s en hun buying journey. Door in te spelen op vragen die reeds bestaande klanten hebben, zorg je er enerzijds voor dat je customer service minder dezelfde vragen krijgt en anderzijds dat je mensen begeleidt in hun beslissing. Biedt de oplossing aan alvorens ze aangegeven wordt als een probleem.
Indien je een actieve blog onderhoudt, is het belangrijk om je webstatistieken in de gaten te houden. Hoe komen mensen op je blog terecht, wat doen ze na het lezen van je bericht? En vooral, hoe kun je daarop inspelen? Merk je dat mensen het vaakst op je blog terechtkomen vanuit Facebook en helemaal niet vanuit LinkedIn? Misschien eens overwegen om je aanpak ofwel aan te passen voor LinkedIn, of om de moeite die je hierin stak te verplaatsen naar Facebook om deze verder te optimaliseren.
Ok, even ademhalen. Na het tipje van de ijsberg qua verschillende platformen even te ontleden, halen we graag nogmaals aan dat het dus heel belangrijk is om rekening te houden met je return on investment (ROI). Hoeveel tijd spendeer je dagelijks aan het onderhouden van je website? Het schrijven van een blog? Interactief omgaan met je volgers op Facebook? En, wat komt daaruit voort? Converteren mensen effectief na het zien van je nieuwe Facebookpost? En zo ja, wat voor klanten zijn dit dan?
Ga niet met oogkleppen op om met je digitale strategie. Trek je bedrijfsdoelstellingen door naar je online activiteiten om optimale resultaten te behalen. Weet je niet goed hoe hieraan te beginnen? Spring gerust even binnen en we geven samen vorm aan je digitale strategie.