Het Google algoritme van 2021: Google Page Experience
Eén van de best bewaarde geheimen, naast het Coca Cola-recept natuurlijk, zijn de Google algoritmes. Om hoog te scoren in de online zoekresultaten moet je ervoor zorgen dat je website zoveel mogelijk voldoet aan de Google algoritmes. Deze algoritmes werden het leven ingeroepen om niet zomaar eender welke website op de eerste plaats in de SERP (Search Engine Result Page) te laten eindigen.
Het doel is om de consument, de Google-gebruiker, zo goed mogelijk te bedienen: om de beste en meest relevante zoekresultaten voor te schotelen. Stel dat je op zoek bent naar een leuke skivakantie in Frankrijk, dan wil je geen website over een fietsvakantie in Nederland.
Deze algoritmes worden constant geanalyseerd door Google himself: de digitale wereld ontwikkelt zich namelijk voortdurend. Het is dus belangrijk dat de algoritmes hier ook in meegroeien.
15 september 1997: Google werd geboren. Of anders gezegd: www.google.com werd officieel geregistreerd als webadres. Een jaar later kon het googelen officieel beginnen en werd het later zelfs erkend als een echt werkwoord.
Doorheen de jaren werden er tal van updates in de algoritmes doorgevoerd en black hat SEO werd omzeild, zoals het afstraffen van keyword stuffing of link farms. Wat bij iedere update centraal stond is de ervaring van de gebruiker. Als websitehouder is het ook altijd belangrijk om je eigen website te onderhouden. Het is te vergelijken met het onderhouden van een huis. Verwaarloos je het? Dan is het niet meer interessant om naar te kijken.
Google houdt het liefst zijn algoritmes geheim om spammers tegen te gaan, maar licht van tijd tot tijd een tipje van de sluier op opdat websitehouders met hun websites aan de slag kunnen.
En zo deed Google zijn laatste algoritme uit te doeken: de Google Page Experience en deze wordt gelanceerd in 2021.
Wat houdt het in?
Google omschrijft deze update als volgt:
“Dit algoritme zal meten hoe gebruikers hun bezoek op de website ervaren. Door factoren op de website te optimaliseren wordt het aangenamer voor gebruikers om zich een weg te banen door de online wereld, in alle webbrowsers en -oppervlakken.”
Met andere woorden willen ze dat een website user friendly is.
Wat kan ik doen?
Een goede gebruiksvriendelijkheid van een website omvat verschillende factoren. Denk bijvoorbeeld aan een snelle laadsnelheid van de website of een website dat zich aanpast aan het apparaat, zoals een gsm.
Eenmaal op de website wil je dat een aangeklikte button ook effectief werkt en opgevraagde informatie snel beschikbaar is. Vervelende pop-ups doen de gebruiksvriendelijkheid van een website dalen.
Dit algoritme houdt vooral rekening met het technische aspect van een website. Al blijft Google nog altijd belang hechten aan kwalitatieve content: want wat is een goed opgebouwde website zonder relevante en goede content?
SEO of zoekmachineoptimalisatie wint nog steeds aan belang. Het is belangrijk om hier altijd voldoende aandacht aan te spenderen en een specialist onder de arm te nemen. Zorg dat je dus steeds up-to-date blijft om het Google-verhaal steeds de baas te blijven.