AWDC
Het overkoepelend orgaan van de Antwerpse diamantsector vond in Duo enkele jaren geleden een ideale partner voor haar digitalisering op het vlak van websites, web- en mobiele applicaties.
De uitdaging.
Samen met AWDC een online platform ontwikkelen dat ten dienste staat van de Antwerpse diamantindustrie en deze ondersteunt in haar dagelijkse activiteiten.
De oplossing.
Om aan de noden van de verschillende doelgroepen te voldoen, hebben we een uiterst gebruiksvriendelijk platform ontwikkeld dat zich naadloos integreert met zowel nieuwe als de bestaande toepassingen.
De resultaten.
Een geïntegreerde oplossing bestaande uit een website die voldoet aan de moderne technologische normen met een uiterst user-friendly dashboard, alsook een uitgebreid online platform achter login, volledig geconceptualiseerd en ontwikkeld in nauwe samenwerking met AWDC.
AWDC
Het Antwerp World Diamond Centre (AWDC) is de officiële en internationale vertegenwoordiger van de Antwerpse diamantindustrie. 84% van alle ruwe diamant en 50% van alle geslepen diamant wordt verhandeld via Antwerpen. Dit maakt van België de grootste diamanthandelaar ter wereld.
AWDC staat niet alleen ten dienste van de Antwerpse diamantsector, maar treedt ook op als een tussenpersoon voor de diamantbedrijven en de Belgische gemeenschap, de overheden, de pers en alle andere stakeholders in de wereldwijde diamantindustrie.
Om een perfect begrip te krijgen van alle beschikbare data en hun onderlinge samenhang, zijn we gestart met een gedetailleerde mindmap om de structuur van alle informatie uiterst visueel weer te geven: hiërarchisch gestructureerd en met alle onderlinge relaties goed zichtbaar.
De bestaande inhoud van de AWDC website verplaatsen en groeperen in overzichtelijke hoofdstukken en het voorzien van geassocieerde inhoud zoals nieuws, gerelateerde events, documenten en contacten was onze eerste uitdaging. Om dit te bereiken en de reeds bestaande inhoud niet verloren te laten gaan, zijn we architecturaal met een propere lei gestart en beginnen puzzelen met de reeds bestaande blokken inhoud en gerelateerde data om zo tot het gewenste, logische resultaat te komen.
In nauw contact met de klant visualiseerden we de complexe structuur en beschreven we alle functionele en technische voorwaarden.
Diezelfde ‘tabula rasa’ manier van werken pasten we ook toe op het deel verstopt achter login: het dashboard. Een vrij complex gegeven dat teert op een zowaar nog complexer geheel van rechten en gebruikersrollen. Het account-afhankelijk dashboard combineert verschillende interne en externe functionaliteiten, geeft deze weer in een overzichtelijke interface en laat de gebruiker toe om met één muisklik doelgericht actie te ondernemen.
Zo maken we connectie met Diamond Office en integreren we die data naadloos in de door ons voorziene dashboard interface. De communicatie met de database van Diamond Office laat ons onder andere toe om de (realtime) track and trace te raadplegen, verschillende documenten op te vragen, zoals de gevraagde procedures, declaraties, facturen en de import/export documenten.
Ook het finance aspect van het dashboard maakt gebruik van verschillende koppelingen en laat je toe om facturen te bekijken, je geschiedenis op te vragen en de wachtende documenten op te lijsten.
Overkoepelend heeft de gebruiker toegang tot de meest recente wisselkoersen, de PLDA (PaperLess Douane en Accijnzen) status en kan men zoeken naar geregistreerde diamantbedrijven in een uitgebreide database.
Naast deze nieuwe ontwikkelingen werden ook de huidige functionaliteiten opnieuw opgenomen en in dit nieuwe platform voorzien, denk maar aan de volledige AD jobs website en de door ons eerder ontwikkelde Tradefair-tool.
Deze website bevat natuurlijk tal van toffe features, hier alvast enkele voorbeelden:
Om de diamant écht naar voren te brengen is in de header een video naadloos geïntegreerd met een fallback image voor mobile devices. We willen namelijk niet iedereen op hun mobiel netwerk een hoog kwaliteitsfilmpje laten downloaden.
Uitgebreide kalenderfunctionaliteit met live feed. Wanneer men de kalender als een ics bestand downloadt zonder regelmatig een nieuwe import uit te voeren, dan bestaat het risico dat de informatie over de events al snel niet meer up-to-date is, aangezien men statische data ontvangen heeft. Om dit te vermijden, hebben we gebruik gemaakt van een live feed die ervoor zorgt dat de kalender regelmatig alle nieuwe data gaat ophalen zonder dat de diamantair hier zelf stappen voor hoeft te ondernemen. Een dynamische koppeling als het ware met de website. Bij deze oplossing hebben we de bezoeker zo goed mogelijk begeleid bij het koppelen van de feed aan zijn persoonlijke kalender om de drempel zo laag mogelijk te houden. Daarbij werd een aangepaste werkwijze voorzien voor Apple toestellen versus Windows & Android-toestellen.
Zoals tevoren vermeld, vormt geassocieerde en gerelateerde content een belangrijk inhoudelijk aspect op de nieuwe AWDC website. Om dit op een uiterst visuele en tegelijk aantrekkelijke manier weer te geven, hebben we gebruik gemaakt van zogenaamde ‘sticky’ tabs aan de onderzijde van het scherm. Zo springt het dadelijk in het oog van de bezoeker of er gerelateerde documenten, events, nieuwsberichten of contacten beschikbaar zijn.
De nieuwe AWDC website is een online platform dat alsmaar verder geoptimaliseerd en uitgebreid wordt en dit volledig in functie van en volgens de behoeften van de diamantindustrie.
Een geïntegreerde oplossing bestaande uit een website die voldoet aan de moderne technologische normen met een uiterst user-friendly dashboard, alsook een uitgebreid online platform achter login, volledig geconceptualiseerd en ontwikkeld in nauwe samenwerking met AWDC.
Wil je weten hoe we jouw merk online kunnen laten schitteren en jouw digitale aanwezigheid naar nieuwe hoogten kunnen brengen?
Scope of
this case
Other cases
Check out our other cool cases from our portfolio