7 tips om de fysieke beleving van jouw winkel digitaal door te trekken
Is digitaal het nieuwe normaal? Zeker en vast. Het gebruik van technologie in ons dagelijks leven is alvast geen nieuwtje meer. Onze smartphone verlaat onze zijde nooit en online gebruikers hebben steeds hogere verwachtingen van de digitale belevingen. Een fraaie website is alvast een eerste stap in de goede richting. Ervoor zorgen de beleving van je fysieke winkel doorstroomt naar je digitaal platform: dat is de volgende stap! Duo geeft je 7 tips hoe je de fysieke beleving digitaal doortrekt en vice versa.
Wanneer klanten je winkel binnenstappen, hebben ze meteen een overzicht van alle producten die je in huis hebt. Ze zien de prijs, de verschillende kleuren of uitvoeringen die er beschikbaar zijn en mochten er vragen zijn, dan ben je er als business owner meteen bij om die vragen te beantwoorden. Zorg er daarom voor dat de producten op je webshop even compleet zijn als het assortiment in de winkel, zodat elke klant, online of fysiek, exact hetzelfde aanbod ziet.
Maar daar houdt het digitale verhaal van jouw winkel niet op. Go the extra mile door ervoor te zorgen dat aankopen in de winkel online te bekijken zijn en vice versa. Je zorgt voor een geweldige klantbeleving wanneer de klant in enkele klikken online kan bekijken wat zij gekocht hebben, additionele vragen kan stellen én zonder al teveel moeite het product opnieuw kan bestellen.
Heeft de klant een extra vraag waardoor zij de winkel willen contacteren? Zorg voor een state of the art klantbeheersysteem waardoor jij als business owner meteen weet welke producten zij aangekocht hebben en zo geen tijd verliest met het opzoeken van hun klantinfo.
Welke vragen en waarden hanteer jij in je showroom? Zet je creatieve pet op en trek deze door naar je digitaal platform zodat je zowel in je fysieke als online webshop één beleving hanteert met dezelfde waarden.
Natuurlijk ken jij de producten van je eigen winkel van binnen en van buiten. Alleen weten klanten dit zelf niet altijd even goed en hebben ze dus nood aan begeleiding om het juiste item voor hen te vinden. Wanneer klanten daarom in de winkel komen, stel je hen gerichte vragen om zo tot een selectie van producten te komen, waaruit zij hun keuze maken. Zorg ervoor dat dit begeleidende proces ook voorkomt op je webshop en denk hierbij in thema’s; zoals modern versus klassiek, voor beginners versus experts, … Door de vragen die jij in de winkel aan je cliënteel stelt te visualiseren, creëer je een knappe flow in je digitaal platform.
Heeft je klant net een aankoop gedaan in je fysieke winkel? Zij krijgen standaard bij het buitengaan een e-mail met de toegang tot jouw digitaal platform, waar de klant zijn aangekocht product en zijn features in detail kan bekijken en contactmogelijkheden heeft mochten er verdere vragen zijn.
Of denk even in de omgekeerde richting. Heeft je klant online toch niet gevonden waar ze naar op zoek zijn? Voorzie een duidelijke uitnodiging naar je fysieke showroom waar je hen met plezier verder begeleidt in hun zoektocht.
Hou het daarbij zo simpel mogelijk voor je klanten. Een eindeloze lijst van vragen beantwoorden vooraleer ze kunnen inloggen, werkt enorm demotiverend. Zorg voor een snelle login en pak het slim aan, zodat klanten geneigd zijn om hun profiel op je digitaal platform actief te gebruiken.
Digitaal een product kopen is geen evidentie in vergelijking met een aankoop in een fysieke winkel. Een product kunnen aanraken, voelen, uitproberen… zorgt voor een grote doorslag in de keuze van de consument om al dan niet over te gaan tot kopen. Zorg daarom voor voldoende voeling met je producten.
Hoe je dit doet? Er zijn verschillende manieren om die voeling tastbaar te maken:
- Vraag reviews op bij bestaande klanten, zo kunnen zij hun eigen ervaringen delen.
- Zorg voor voldoende detailfoto’s van je producten, zodat je klanten ze tot in de puntjes kan bestuderen alsof ze het in de winkel bekijken. Vooral als het gaat over producten waarbij de tastbaarheid van belang is, zijn detailfoto’s onontbeerlijk. Denk maar aan de zachtheid van een handdoek aantonen, of de details van een nieuwe auto.
- Voorzie staaltjes van je product om je potentiële klanten een voorproefje geven van wat ze in huis willen halen. Op deze manier kan je hen overtuigen van de kwaliteit.
- Plaats video’s op je website waarbij je een tutorial geeft over het product, toont hoe je het in elkaar zet, hoe je het onderhoudt… Een video vertelt veel meer dan een eenvoudige foto.
- Laat je werknemers je producten digitaal tonen: zij zijn het menselijke aspect in jouw digitaal verhaal.
Jij toch ook? Breng daarom de medewerkers die fysiek in je showroom aanwezig zijn, digitaal in beeld. Je zorgt voor een human touch en maakt het zo pakken persoonlijker voor je klanten!
Wanneer je klanten hulp nodig hebben of bepaalde vragen hebben, is het belangrijk dat je een slimme en goede keuzehulp beschikbaar hebt op je digitaal platform of webshop. Je klanten moeten online snel geholpen kunnen worden opdat ze niet wegklikken.
Heerlijk kuieren langs de winkelstraten, de etalages van kop tot teen bekijken: we hebben het allemaal gedaan! Het zorgt voor inspiratie en geeft de potentiële klant ideeën over de volgende aankoop. Door slim gebruik te maken van je online kanalen, kan je dit gevoel ook digitaal verkrijgen. Het inzetten van social media is daarin een goede keuze. Ze dienen als online etalage voor je producten en trekken die spontane beleving door naar je eigen fysieke showroom en digitaal platform. Maak gebruik van Instagram en Facebook shopping om je producten ten allen tijde in de kijker te zetten.
Het is belangrijk om telkens voor herkenning te zorgen: wanneer je klant vanuit Instagram doorklikt naar je webshop, moet de stijl en sfeer van je winkel en het product hetzelfde blijven. Dit wekt het nodige vertrouwen en zorgt ervoor dat je de aandacht van je klant blijft vasthouden.
Het is verleidelijk om alle technische snufjes van je product uit de doeken te doen. Maar opgelet: sla je klant niet om de oren met vakjargon. Klanten kopen maar al te vaak op buikgevoel: voel je doelgroep en klanten daarom goed aan, om zo een sfeer en content te creëren die ze raken. Dit kan je aanvullen met overtuigende technische kenmerken van je producten.
Hou altijd in het achterhoofd dat je content moet schrijven en delen over wat de klant zoekt, en niet persé wat jij graag wilt vertellen over je product of bedrijf. Praat over wat zij nodig hebben, en niet wat jij te bieden hebt. Zo kom je hen tegemoet.
Tegenwoordig is enkel en alleen digitaal aanwezig zijn, niet voldoende. Kom met kop en schouders boven je concurrenten uit door goed in te zetten op de digitalisering van je fysieke winkel en het verschil tussen beiden zo klein mogelijk te maken. Hulp nodig? Je weet ons te vinden! :-)
"Jouw klanten of producten passen niet in een digitale omgeving? Of het is te complex om digitaal door te trekken? Daag ons uit! We hebben niets liever.”